March مارس
أطفال الماء
Water Children
Netherlands, 75’, 2011, Japanese & Dutch Language - English & Arabic Subtitles
هولندا، ٧٥ دقيقة، ٢٠١١، اللغة اليابانية و الهولندية - ترجمة إنجليزية و عربية
Film Synopsis
Fertility has always remained a miracle.
Filmmaker Aliona van der Horst followed the unconventional Dutch-Japanese pianist Tomoko Mukaiyama who made a remarkable work of art on the theme of infertility. She created a cathedral-like space out of thousands of white dresses in which visitors, as in a ritual, roamed around and fell silent. Subsequently, the filmmaker explored Buddhist rituals of fertility and its transience. For example, the moving ritual of the ‘water children’ for premature babies, for stillborns, for babies that were never born.
In the film, the sound of Bach’s Goldberg variations, magically and sensually interpreted by Tomoko Mukaiyama, lifts the individual stories to the universal in a subtle manner.
ملخص الفيلم
لطالما كانت الخصوبة تعتبر إحدى المعجزات. تعقبت المخرجة أليونا فان دير هورست أثر عازفة البيانو الهولندية اليابانية غير التقليدية توموكو موكاياما التي قدمت عملاً فنيًا رائعًا حول موضوع العُقم، حيث صممت مساحة تشبه الكاتدرائية مستخدمة آلاف الفساتين البيضاء التي يتجول بينها الزوار ويطوفون وهم صامتون كما هو الحال في الطقوس. بعد ذلك، تستكشف المخرجة الطقوس البوذية الخاصة بالخصوبة وفقدانها. على سبيل المثال، الطقوس المتوارثة لـ "أطفال المياه" للأطفال الذين ولدوا قبل موعدهم (المبتسرين)، وللمواليد الميتين عند الولادة (المُجهضين)، وللأطفال الذين لم يولدوا أبدًا. في الفيلم، تنقل تنويعات جولدبيرج لباخ، التي تُفسرها عازفة البيانو توموكو موكاياما بطريقة سحرية وحسية, القصص الفردية إلى المستوى العالمي بطريقة سلسة.
Director’s Biography
Dutch/Russian director Aliona Van Der Horst has directed seven international award-winning feature documentaries. In many of her films, art and artists play an essential role. Her films are meticulously crafted, paying a lot of attention to style, sound and rhythm, which makes them close to being a work of art on their own. Her films about Russia deal with how big historical events shape the fates of generations. Along with five fellow filmmakers, she set up the collective Docmakers. Her latest film “Love is Potatoes” (2017) won a number of awards, including the Golden Calf (Dutch Oscar) and was a success in arthouse cinemas. Her film Water Children (2011) Grand Prix Doxa Vancouver.
لمحة عن مخرجة
أليونا فان دير هورست هي مخرجة هولندية/ روسية. صنعت أليونا سبعة أفلام وثائقية طويلة حازت على جوائز دولية. وفي العديد من أفلامها، حرصت أن يلعب الفن والفنانون دورًا أساسيًا. تتميز أفلامها بالحِرفية الدقيقة، حيث تُولي الكثير من الاهتمام للأسلوب والصوت والإيقاع، مما يجعلها قريبة من كونها عملًا فنيًا في حد ذاتها. تتناول أفلامها عن روسيا كيفية تأثير الأحداث التاريخية الكبرى على مصير الأجيال. أسست مع خمسة من زميلاتها المخرجات شركة Docmakers (صانعات الأفلام الوثائقية)، وحصل فيلمها الأخير Love is Potatoes" (2017)" على عدد من الجوائز، من بينها جائزة العجل الذهبي Golden Calf (الأوسكار الهولندي) وحقق نجاحًا في دور السينما الفنية. وحصل فلمها Water Children - أطفال الماء (2011) على الجائزة الكبرى من مهرجان الفيلم الوثائقي فانكوفر Grand Prix Doxa Vancouver.
“.قصيدة مجردة عن الخصوبة وزوالها، مع موسيقى باخ ومتاهة من الحرير وطقوس بوذية غير مألوفة للأطفال الذين لم يُولدوا”
- أليونا فان دير هورست -
“A raw ode to fertility and its transience. With music of Bach, a silk labyrinth and an unfamiliar Buddhist ritual for unborn children.”
- Aliona Van Der Horst -
مناقشة مع أليونا فان دير هورست، مخرجة فيلم أطفال الماء
Q&A with Aliona Van Der Horst, the director of Water Children
Articles & More