August

    

أغسطس

 

Carte Blanche Holder Biography
Marie-Clemence Andreomanta Paes

Born in Madagascar, Marie-Clémence has a master degree in Sociology and a Marketing CELSA Diploma from Sorbonne. Since 1988, she runs Laterit productions, a Paris based independent company that highlights oral cultures through films, books and music.

Previous films made with Cesar Paes such as “Angano...angano...tales from Madagascar”, 

“Awara Soup” or “Aux Guerriers du Silence”, have been awarded at Cinema du reel, Paris and Festival dei Popoli. “Saudade do futuro”, “Mahaleo”, “ Songs for Madagascar ” have been released theatrically and on DVD.

“Fahavalo Madagascar 1947”, her first documentary as director, has been theatrically

released in France in January 2019, and awarded at World Film Festival Montreal and JCC Carthage Tunisia.

نبذة عن حاملة الكارت بلانش

ماري كليمنس أندريامونتا بايس

وُلدت ماري كليمنس في مدغشقر، وحصلت على درجة الماجستير في علم الإجتماع ودبلوم التسويق CELSA من جامعة السوربون. 

تقوم ماري منذ عام ١٩٨٨ بإدارة شركة Laterit للإنتاج، وهي شركة مستقلة مقرها باريس، وتسلط الضوء على الثقافات الشفوية من خلال الأفلام والكتب والموسيقى.

حازت الأفلام السابقة التي تمت صناعتها مع Cesar Paes، مثل "Angano ... angano ... Tales from Madagascar" أو "Awara Soup" أو "Aux Guerriers du Silence"، على جوائز في مهرجان Cinema du reel، مهرجان باريس وFestival dei Popoli.

وتم إصدار "Saudade do futuro" و"Mahaleo" و"Songs for Madagascar" بأسلوبٍ مسرحي وعلى أقراص DVD.

تم عرض فيلمها الوثائقي "Fahavalo Madagascar 1947" في صالات السينما الفرنسية في ٢٠١٩، وهو أول فيلم وثائقي لها كمخرجة، وحصل على جائزة في كلٍ من مهرجان مونتريال السينمائي الدولي ومهرجان قرطاج التونسي.

 

 

Director’s Biography
Jewel Maranan

Jewel Maranan is a documentary filmmaker, producer and cinematographer whose creative documentaries explore how history inches through ordinary life. Her directing and producing works, crafted in this pursuit, have been screened and awarded in various international film festivals and art events–

Tondo, Beloved (Philippines, 2011), In the Claws of a Century Wanting (Philippines, 2017), The Future Cries Beneath Our Soil (Vietnam, Philippines, 2018), and The Silhouettes (Iran, Philippines, 2020).

Aside from her filmmaking, she organised pioneering cinema initiatives in the Philippines such as the Daang Dokyu Film Festival, Nation in Visions Film Festival and the Alternative Cinema Initiatives Conference. She is the founder and manager of Cinema Is Incomplete, an alternative film centre with projects in the Philippines and the Asian region, and is the co-founder of the newly established Filipino Documentary Society. She graduated from the University of the Philippines Film Institute and DocNomads Joint European Masters in Lisbon, Budapest and Brussels. She is also an alumna of the Berlinale Talents DocStation and Doha Film Institute’s Qumra. Her films and initiatives have received support from Sundance, Visions sud est, Asian Network of Documentary, Ford Foundation, Doha Film Insititute and IDFA Bertha Fund, among others.

نبذة عن المخرجة
جويل مارانان

جويل مارانان هي مخرجة أفلام وثائقية، منتجة ومصورة سينمائية. تستكشف أفلامها الوثائقية الإبداعية كيفية تغير المسار التاريخي  خلال الحياة اليومية. تم عرض الأفلام التي أخرجتها وأنتجتها في العديد من المهرجانات السينمائية الدولية والمناسبات الفنية. كما حازت على جوائز - Tondo ،Beloved (الفلبين، عام ٢٠١١)، In the Claws of a Century Wanting (الفلبين، عام ٢٠١٧)، The Future Cries Under Our Soil (فيتنام، الفلبين، عام ٢٠١٨)، وThe Silhouettes (إيران، الفلبين، عام ٢٠٢٠).

إلى جانب صناعة الأفلام، قامت بتنظيم مبادرات سينمائية رائدة في الفلبين مثل مهرجان Daang Dokyu السينمائي ومهرجان Nation in Visions السينمائي ومؤتمر مبادرات السينما البديلة.

كما أنها مؤسسة ومديرة Cinema Is Incomplete، وهو مركز أفلام بديل له مشاريع في الفلبين والمنطقة الآسيوية، وهي أيضاً المؤسسة المشاركة لجمعية الأفلام الوثائقية الفلبينية المنشأة حديثاً.

تخرجت من معهد الأفلام بجامعة الفلبين. حاصلة على ماجستير DocNomads الأوروبي المشترك في لشبونة، بودابست وبروكسل. كما أنها شاركت أيضاً في Berlinale Talents DocStation وDoha Film Institute’s Qumra.

تلقت أفلامها ومبادراتها دعماً من Sundance، Visions sud est، الشبكة الآسيوية للأفلام الوثائقية، مؤسسة فورد، Doha Film Institute’s Qumra وصندوق IDFA Bertha وغيرها.

 

In the Claws of a Century Wanting

Philippines

120' | 2017

Filipino

with English and Arabic subtitles


Film Synopsis

Four families live in the seams of Manila's busiest international port. They are migrants from the Philippine countryside who have ended up among the bottom quarter of Manila's population. In the hours of their ordinary days, they hear and see, the wealth of different nations packed as cargo, passing them by, leaving and entering Manila's shores.

Anne gives birth to her third child. Akira learns reading and writing while foraging for scrap metal and coal. Eddie entertains himself to sleep with a broken TV before another nightshift work as a stevedore in the port. Emelita prays over the funeral of her husband. Around them and their days, the port is slowly expanding. Anne’s midwife, Paning, brings the news.

In the Claws of a Century Wanting is a filmic symphony depicting the increasing everyday violence in the aspiration for a city fit for globalization. It captures a global process from the perspective of everyday life. In the everyday of four small homes, the film traces imprints of the larger world.

بين مخالب الفقر

الفلبين

120' | 2017

اللغة الفلبينية

مع ترجمة للغة

العرية و الانجليزية


ملخص الفيلم

تعيش أربع عائلات بين فجوات واحد من أكثر الموانئ الدولية إزدحاماً في مانيلا. إنهم مهاجرون من الريف الفلبيني إنتهى بهم الأمر بين الربع السفلي من سكان مانيلا. 

خلال ساعات أيامهم العادية، يسمعون ويرون ثروات الدول المختلفة معبأة كبضائع، تمر، تدخل وتغادر شواطئ مانيلا. 

تُنجب "آن" طفلها الثالث. يتعلم "أكيرا" القراءة والكتابة أثناء البحث عن الفحم وخردة المعادن. يقوم "إيدي" بالترفيه عن نفسه بالنوم مع تلفازٍ مكسور، قبل العمل في نوبة ليلية أخرى كعامل تفريغ في الميناء. "إميليتا" تصلي في جنازة زوجها.  

بينما تمر الأيام بهم، يتوسع الميناء ببطء حولهم. "بانينج"، تجلب الأخبار.

فيلم "بين مخالب الفقر" عبارة عن سيمفونية فيلمية تصور العنف اليومي المتزايد أثناء التطلع إلى مدينة جاهزة للعولمة. 

إنه يجسد عملية عالمية من منظور الحياة اليومية. حيث يقوم الفيلم بتتبع بصمات العالم الأكبر كل يوم داخل أربعة منازل صغيرة.