في همسة
In a Whisper
متاح للمشاهدة في العالم العربي فقط | Available for the Arab World only
Review
‘In A Whisper’ works best as a protean, hard-to-classify, diaristic-essayistic glimpse into the creative process of sensitive, intelligent women in the 21st century, struggling to live up to their younger selves’ grand hopes.’ – The Hollywood Reporter
عن الفيلم
فيلم "في همسة" هو أفضل ما يكون كنظرة سريعة متقلبة ومتحولة يصعب تصنيفها، فهي كاليوميات المقالية التي تدور حول العملية الإبداعية للمرأة الحساسة والذكية في القرن الحادي والعشرين، حيث تكافح من أجل الارتقاء إلى مستوى آمالها التي رسمتها لنفسها وهي أصغر سنًا. (هوليوود ريبورتر Hollywood Reporter)
Awards
-Winner. Best Feature-Length Documentary. IDFA 2019 (World Premiere)
-Market Premiere. Ventana Sur 2019
-Winner. Best Documentary. Havana Film Festival 2019
-Winner. Best Directing Award. Documentary Competition. Malaga Film Festival 2020 Special
-Jury Mention. Athens International Film Festival 2020
-Winner. Grand Prix du Jury. Festival CinéMartinique 2020
-Winner. Best Feature. Festival Internacional de Cine de Cali, Colombia 2020
-Winner. Best Ibero-american Feature. CineCeará. Festival Ibero-americano de Cinema, Brazil 2020
-Winner. Best Editing. CineCeará. Festival Ibero-americano de Cinema, Brazil 2020
الجوائز
-جائزة أفضل فيلم وثائقي طويل، مهرجان أمستردام الدولي للأفلام الوثائقية (IDFA) ٢٠١٩ (العرض العالمي الأول)
-جائزة أفضل فيلم وثائقي، مهرجان هافانا السينمائي
-جائزة أفضل إخراج. مسابقة الأفلام الوثائقية. إشادة لجنة التحكيم الخاصة بمهرجان مالقة السينمائي ٢٠٢٠. مهرجان أثينا السينمائي الدولي ٢٠٢٠
-الجائزة الكبرى للجنة التحكيم. مهرجان CinéMartinique
٢٠٢٠
-جائزة أفضل فيلم، مهرجان كالي السنيمائي الدولي، كولومبيا ٢٠٢٠.
-أفضل الأفلام الإيبر الأمريكية. CineCeará في مهرجان Ibero-americano de Cinema، -البرازيل ٢٠٢٠
-جائزة أفضل مونتاج. CineCeará. مهرجان Ibero-americano de Cinema، -البرازيل ٢٠٢٠
Synopsis
Childhood friends Patricia and Heidi grew up in Cuba, where they both went to the film academy. As children of the 1970s, they were brought up with the communist ideals of Che Guevara, but the promised bright future failed to materialize. Independently of each other, they fled the malaise and censorship of their homeland. Heidi ended up in Switzerland, Patricia in Spain. They had no contact for years. Now both 40, they seek a way to approach each other again, choosing the medium that suits them best: video letters. Both have continued to film their lives, even though it seemed unlikely that they would ever work in film again. In their frank audiovisual communication, the two migrants recount all the roundabout routes they have taken in their lives: Patricia’s years selling mojitos, Heidi’s search for work and connection with society in Geneva, and the struggle with alienation and nostalgia for a country that no longer exists. The result of the letters, ingeniously edited into a chronological yet freewheeling whole, is a sensitive, two sided account of uprootedness, motherhood, love of film, friendship and freedom. (IDFA CATALOG)
ملخص الفيلم
نشأت كل من باتريشيا وهايدي في كوبا، وأصبحتا صديقتان منذ طفولتهما، حيث ذهبت كلتاهما إلى أكاديمية السينما. كطفلتين في فتزة السبعينيات، نشأتا على المُثل الشيوعية لتشي جيفارا، لكن المستقبل المشرق الموعود لم يتحقق. انفصلتا عن بعضهما البعض، وفرتا من الضيق والرقابة في وطنهما فانتهى الأمر بهيدي في سويسرا، وباتريشيا في إسبانيا ولم يتصلا ببعضهما البعض لسنوات. الآن بعد أن أصبحت كلتاهما في الأربعين من العمر، تبحثان عن طريقة للاقتراب من بعضهما البعض مرة أخرى، واختارتا الوسيلة التي تناسبهما بشكل أفضل: رسائل الفيديو. استمرت الصديقتان في تصوير حياتهما، على الرغم من أنه بدا من غير المحتمل أنهما ستعملان في الفيلم مرة أخرى. في اتصالهما السمعي البصري الصريح، تسرد المهاجرتان جميع الطرق الملتوية التي سلكاها في حياتهما: سنوات بيع باتريشيا لشراب الموخيتو، وبحث هيدي عن العمل والتواصل مع المجتمع في جنيف، والصراع بين الاغتراب والحنين إلى بلد لم يعد موجودًا. كانت نتيجة الرسائل، التي تم تحريرها ببراعة في تدرج زمني وحرية مطلقة في الوقت ذاته، وصفًا حساسًا من جانبي الصديقتين يحكي مشاعر الاقتلاع من الجذور والأمومة وحب الفيلم والصداقة والحرية. (كتالوج IDFA)
Director’s Biography
Heidi Hassan (Cuba, 1978). After getting a degree in Cinematography from the International Film School of San Antonio de los Baños, Cuba in 2002, she emigrated to Switzerland where she continued her professional training at the Haute Ecole d’Art et Design in Geneva (HEAD). She got her diploma in Film Directing in 2008. Nowadays she reconciles her personal work as a filmmaker and visual artist with numerous collaborations as a director of photography. Her work has been presented in prestigious international film festivals where they received several awards and critical acclaim. A MEDIA VOZ (In A Whisper) is her second full-length documentary, made in collaboration with Patricia Pérez Fernández. It premiered at IDFA where it won the top award (Best Feature-Length Documentary).
Patricia Pérez Fernández (Cuba, 1978). After getting a degree in Drama from Havana’s Instituto Superior de Arte (ISA), she continued her training at the International Film School of San Antonio de los Baños, Cuba, where she got her diploma in Film Directing in 2002. In 2003 she got a scholarship to pursue postgraduate studies at the Film and Audiovisual School of Catalonia (ESCAC) and migrated to Spain. Since then, she has made several fiction short films and documentaries. Currently, she is a staff member of DOCMA (Spain’s Documentary Producers Association). A MEDIA VOZ (In A Whisper) is her debut as a full-length documentary director. Co-directed with Heidi Hassan, the film premiered at IDFA where it won the top award (Best Feature-Length Documentary)
لمحة عن مخرجة
هيدي حسن (كوبا ١٩٧٨). بعد حصولها على شهادة في التصوير السينمائي من المدرسة الدولية للسينما في سان أنطونيو دي لوس بانيوس، كوبا في عام ٢٠٠٢، هاجرت إلى سويسرا حيث واصلت تدريبها المهني في المدرسة العليا للفنون والتصميم في جنيف (HEAD). حصلت على الدبلوم في الإخراج السينمائي عام ٢٠٠٨. وفي الوقت الحاضر توفق بين عملها الشخصي كمخرجة أفلام وفنانة تشكيلية إلى جانب فرص التعاون العديدة كمديرة تصوير. عُرضت أعمالها في مهرجانات سينمائية دولية مرموقة حيث نالت العديد من الجوائز وإشادة النقاد. في همسة هو فيلمها الوثائقي الطويل الثاني، الذي تم إنتاجه بالتعاون مع باتريشيا بيريز فرنانديز. عُرض الفيلم لأول مرة في مهرجان أمستردام الدولي للأفلام الوثائقية IDFA حيث فاز بالجائزة الأولى (أفضل فيلم وثائقي طويل).
باتريشيا بيريز فرنانديز (كوبا، ١٩٧٨) بعد حصولها على شهادة في الدراما من معهد هافانا العالي للفنون (ISA)، واصلت تدريبها في مدرسة السينما الدولية في سان أنطونيو دي لوس بانيوس، كوبا، حيث حصلت على دبلوم في الإخراج السينمائي في عام ٢٠٠٢. وفي عام ٢٠٠٣ حصلت على منحة دراسية لمتابعة دراساتها العليا في مدرسة الفنون السينمائية والسمعية والبصرية في كتالونيا (ESCAC) وهاجرت إلى إسبانيا. منذ ذلك الحين، قدمت العديد من الأفلام الروائية القصيرة والوثائقية. وهي حاليًا، عضو في DOCMA (جمعية منتجي الأفلام الوثائقية الإسبانية). فيلم في همسة هو أول ظهور لها كمخرجة أفلام وثائقية طويلة. شاركت في الإخراج مع هيدي حسن.